
TUUR kaks kõige populaarsemat teenust on Google Street View ja Virtuaaltuur. Kumbki neist kahest pole teisest parem, mõlemal on omad tugevused ja nõrkused. Tulenevalt nendest tugevustest ja nõrkustest sobib aga ühe ettevõtte jaoks paremini üks ja teise jaoks paremini hoopis teine. Selles artiklis toon ma välja Virtuaaltuuri ja Google Street View erinevused – et oleks hästi aru saada, kumb neist sinu ettevõtmiste näitamiseks paremini sobib.
Google Street View
Google Street Viewd on enamik meist näinud ja kasutanud. Street View kontseptsioon on väga lihtne: 360-kraadilised fotod on pildistatud mööda mingit trajektoori 2-10 meetriliste vahedega. Need fotod on siis pärast arvutiprogrammis ühendatud nii, et kasutajal on võimalik neid järjest avada ja nii justkui mööda pildistatud trajektoori edasi liikuda.
Google Street View olulisemad plussid võrreldes virtuaaltuuriga
- Lisaks sellele, et Google Street View’d saab ettevõtte veebilehele panna, näidatakse seda ka Google enda teenustes (Eelkõige Google Maps ja Google otsing). Selle näitamise eest Google (praegu veel) raha ei küsi
- Google Street View üles panemine on tellija jaoks lihtne – Street View laetakse fotograafi poolt üles Google serverisse ja seotakse vastava Google Maps place’iga. Tellija saab siis seda Street Viewd näidata enda veebilehel lihtsa iFrame koodi või lingi abil
- Google Street View abil saab kõndida ruumis või ruumide vahel mööda trajektoori ringi.
Google Street View olulisemad miinused võrreldes virtuaaltuuriga
- Google’i serveris asuv Google Street View ei võimalda lisada piltidele juurde infot, huvipunkte, erimenüüsid ega midagi sellist. Street View kasutajaliides on täpselt selline nagu see standardis tuleb – võimaldab ainult ringi vaadata ja panoraamide vahel liikuda.
- Menüü lisamise puudumine on miinuseks eriti just suurte alade jaoks on see miinuseks, sest ühest maja otsast teise minemiseks peab kasutaja läbima kogu ruumide vahele jääva teekonna
- Suure hoone (näiteks Ülikooli linnak või konverentsikeskus) näitamiseks peab pildistama üles kogu trajektoori ühest ruumist teise. Kui ruumide vahjele jääb igav koridor, tuleb ka see üles pildistada. Igfa foto maksab ja lõpuks maksab tellija ka igavate koridoripiltide eest, mille vajalikkus on tihti kaheldav. Fotograf jälle peab pildistama üles mõttetuid koridore selle asemel et keskenduda võimalikult efektsete 360-foto pildistamisele ilusatest või huvitavatest kohtadest
- Google Street View pildikvaliteet on kehvem kui eraldiseisva virtuaaltuuri oma. Sfäär ei ole terviklik – statiivi asetsemise koht otse alla vaadates on markeeritud udustatud ringiga
- Google Street View ei ole bränditud ettevõtte enda sümboolika/värvide/fondi jne elementidega. Veelgi enam – see on brändituid hoopis Street View loonud fotograafi või agentuuri brändinguga. Suurematele ettevõtetele ei pruugi see sobida.
Vali Google Street View kui:
- Sul on vaja näidata väiksemat kohta – näiteks kohvikut või restorani
- Sa tahad kindlasti, et vaataja saaks ruumis või ruumide vahel “ringi kõndida”
- Sa tahad lihtsalt inimestele ruume näidata – turundussõnumi väljendamine või äripartnerite/klientide üllatamine vinge virtuaalse kogemusega pole oluline
- Inimesed ei pea piltide peale jääma (näitad ruume või välialasid ilma inimesteta)
Google Street View näited:
- Lõunakeskus
- Ahhaa kesklus
- BabyBack Nautica restoran
Erikujundusega virtuaaltuur
Erikujundusega virtuaaltuuri moodustavad samuti 360-kraadilised fotod. Need ei ole aga navigeeritavaks tervikuks kokku pandud Google Stret View tarkvara abil, vaid on loodud sarnaselt tavalise veebilehe loomisele – kasutades spetsiaalset tarkvara, CSS, HTML ja Javascript programmikeeli jne. Selline “käsitsi tegemine” annab virtuaaltuuri loomisel täieliku loomingulise vabaduse. Saame kujundada virtuaaltuuri nupud, menüüd, nuppude toimimise jne täpselt sellise, nagu tellija soovib. Saame tuuri teha mitmekeelseks, lisada selle sisse videoid, majaplaane, alla laetavaid dokumente, asendada 360-kraadilised fotod hoopis videoga, kasutada kujunduses ettevõtte sümboolikat, värve, fonte jne jne.
Üldistavalt võib võrrelda, et kui Street View on nagu ettevõtte Facebooki leht, siis erikujundusega virtuaaltuur on nagu disainiagentuuri poolt loodud koduleht. Maailmaklassi tasemel esinduslik materjal ettevõtte tutvustamiseks – ükskõik kas Eestis või välismaal.
Virtuaaltuuri olulisemad plussid võrreldes Google Street Viewga
- Erikujundusega virtuaaltuuri kasutajaliidese (menüü, nupud, fotode ja asukohta jagatav info) saab luua ükskõik millise – vastavalt konkreetse koha vajadustele. Näiteks:
- Patarei vangla virtuaaltuuris on kasutatud info edasi andmiseks markeeritud alasid, mille peale juurega liikudes kuvatakse informatsioon:
- Kultuurikatla virtuaaltuuris on iga renditava saali juures rentimiseks vajalik info
- Tallinna Ülikooli virtuaaltuuris on väga tugevalt sisse toodud ettevõtte sümboolika, font, värvid ja muu visuaalne pool on loodud selline, et tuuri kujundus harmoneeruks brändi veebilehe ja ülejäänud kujundusmaterjalidega.
- Erikujundusega virtuaaltuuri pildikvaliteet on maailmatasemel, maksimaalne võimalik
- Erikujundusega virtuaaltuuri panoraamfotod on pildistatud läbi mõeldult ja parimatest asukohtadest, keskendudes kõige olulisemate asjade visualiseerimisele ruumis
Virtuaaltuuri olulisemad miinused võrreldes Google Street Viewga
- Ei saa ruumis ringi kõndida (saab teha ka ringi kõndimise efektiga virtuaaltuuri kuid pildist pilti liikumine pole sel puhul päris nii efektne, nagu Google algoritmide abil loodud Street View)
- Virtuaaltuuri ei näidata Google teenustes.
- Virtuaaltuur on failide kogum, mille tellija peab laadima üles enda veebiserverisse (paljudel juhtudel on see siiski hoopis plussiks)
- Virtuaaltuuri loomine võtab kauem aega ja protsess on mõnevõrra keerukam, sest peame jõudma kliendiga selleni, et millised elemendid virtuaaltuuris peaksid olema ja kuidas see tuur üldse välja peaks nägema. Lisaks tuleb luua tekstid (infopunktid ja panoraamide kirjeldused jne) Street View on standardlahendus ja selle puhul on protsess väga lihtne.
Vali erikujundusega virtuaaltuur, kui:
- Soovid virtuaaltuuriga tekitada vaatajates vau-elamust
- Soovid, et virtuaaltuur peegeldaks võimalikult hästi sinu brändi visuaali ja olemust
- Kui sulle on oluline maksimaalne pildikvaliteet ja igas suunas perfektselt kokku pandud panoraamfotod
- Sul on suurem koht: näiteks vaja näidata ruume, või erinevaid hooneid, mis paiknevad hajali
- Soovid fotodesse kaasata inimesi, kes fotodel midagi teevad
- Sa soovid, et virtuaaltuur oleks sinu kontrolli all sinu serveris
- Sa tahad virtuaaltuuri vajadusel näidata ka ilma internetita – enda arvutist (näiteks messil vms)
- Soovid, et tuuris oleks ka ülalt drooniga pildistatud fotod või 360-kraadilised videod
Erikujundusega virtuaaltuuri näited:
NokNok restoran
Tallinna Ülikool
Silja Symphony kruiisilaev
Tartu Loodusmaja
Tallinna Patarei vangla